Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Metai kosminiame olimpe
2008 m. rugsėjo 2 d. praėjo 100 m. kaip gimė akademikas
Valentinas Petrovičius Gluško, rusų mokslininkas, raketų konstruktorius, skysto kuro raketų pradininkas
Rusijoje. Jis buvo vienas iš grindusių kelią į kosmosą. Tačiau jo indėlis nebuvo tinkamas
išgarsintas iš dalies to priežastimi gali būti ir slaptumo reikalavimai. O gal aštrūs
prieštaravimai tarp jo ir
S. Koroliovo ir buvo pagrindinė jo nepopuliarinimo priežastis? Mirus S.
Koroliovui, V. Gluško perėmė Vyr. konstruktoriaus postą ir jame išbuvo tiek pat laiko, kiek ir
Koroliovas (15 m., nuo 1974 iki 1989 m.) ir savo karjerą vainikavo "Energijos"-"Burano"
sukūrimu. Įdomiausia, kad labiausia V. Gluško įvertino ne tiek tėvynėje, kiek užsienyje juk
JAV, Europa ir Kinija savo raketose naudoja variklius, kuriems pagrindus parengė V.Gluško.
1908 m. rugsėjo 2 d. Odesoje inteligentų šeimoje gimė berniukas. Dar vaikystėje jis įdėmiai žvalgėsi po dangų. Atėjęs į Astronomų draugiją, jis beveik iškart ėmė vadovauti "Jaunųjų pasaulio tyrinėtojų būreliui". Tuo tarpu tuo metu visi (tame tarpe ir S. Koroliovas) žavėjosi aviacija, siekė atsiplėšti nuo žemės ir skristi kaip paukščiai. Tačiau Valentinas žvelgė dar aukščiau kaip ir fantastai, svajokliai, mąstytojai. Ir 15-metis jaunuolis susidomėjo tuo metu dar mažai žinomo provincijos mokytojo K. E. Ciolkovskio darbais ir pasiuntė šiam laišką, prašydamas atsiųsti savo brošiūrą. Užsimezgė susirašinėjimas, kurį skaitant pamiršti apie korespondentų amžiaus skirtumą. Vėliau jis parašė: "K. E. Ciolkovskio darbų nagrinėjimas leido man suprasti, kad pagrindiniais klausimais kuriant kosmoso pasiekimo priemones yra optimalaus cheminės energijos šaltinio suradimas ir jo įvaldymas raketiniame variklyje " Nuo 1925 m. jis studijavo Leningrado un-to fizikos-matematikos fakultete. Kursiniuose ir diplominiame darbe jis pirmąkart kuria elektroterminio raketos variklio teoriją. Kartu stiprėja ryšiai su Dujų dinamikos laboratorija (GDL), kuri vienijo gimstančios raketų technikos entuziastus. Baigus universitetą, į čia (nuo 1929 m. gegužės 15 d.) jį dirbti pakviečia N. I. Tichomirovas. Čia V. Gluško iki 1933 m. pirmąkart TSRS sukuria seriją skysto kuro raketų (SKRV) variklių, kurių bendras pavadinimas buvo ORM (bandomasis raketinis motoras). Vėliau, 1934-38 m. V. Gluško dirbo RNII, sukurtame bendrų V. Gluško ir
S. Koroliovo (tuo
metu vadovavusio GIRD) pastangų dėka. Tačiau bendrą darbą nutraukė prasidėjusios
represijos, palietusios abudu, ir išskyrusios juos iki 1942 m. Suimtas V. Gluško suorganizavo
kalinčių entuziastų grupę, kuri 1940 m. susiformavo į Kazanės motorų statybos gamyklą, o
1941 m. perorganizuota į Bandomąjį SKRV konstruktorių biurą prie NKVD (OKB). 1946 m.
OKB, jau nesantis NKVD pavaldume, persikėlė į Pamaskvės Chimki. Čia jis vadovavo beveik
30 m. nuolat keičiant iškabas, kol 1974 m. jo biuras susijungė su S. Koroliovo biuru į bendrą
NPO "Energija". Čia jis dirbo beveik iki gyvenimo pabaigos, 1989 m. sausio 10 d.
Pagrindinės kūrybinio kelio išdavos V. Gluško teko strateginis uždavinys rinktis praktiškai iš dviejų galimybių: kieto kuro (parako šaškių) ar skysto kuro. Nebuvo lengva atsisakyti parako, paprasto naudoti ir turinčio ilgametę praktiką, tuo labiau atsiradus legendinėms "Katiušoms". Tačiau buvo atliktas milžiniškas tiriamasis darbas ir pvz., verta prisiminti, kiek priekaištų teko išklausyti V. Gluško už fluoro, kaip efektyviausio oksidatoriaus pasirinkimą. Per savo gyvenimą V. Gluško sukūrė per 50 SKRV ir j7 modifikacijų, panaudotų 35-iose raketose. Vadovaujant V. Gluško, buvo patobulinti "Sojuz" laivai, sukurta keletas jų modifikacijų, įskaitant transportinį "Progress", sukurta ir toliau vystyta daugiamodulinė orbitinė stotis "Mir" ir galiausiai sukurta daugkartinio panaudojimo sistema "Energija"-"Buran", kurioje naudojami galingiausi pasaulyje SKRV. Nelengva papasakoti apie vidinį konstruktoriaus pasaulį mat su artimiausia aplinka jis laikėsi per didelį atstumą. To priežastis išgyventos gyvenimiškos kolizijos. Pradžioje buvęs romantiku ir idealistu, jau 30-ties jis susidūrė su pavydu ir išdavyste. Keli metai represijų negalėjo jo nepaveikti. Tačiau liko viena tikslo siekimas ir nepajudinami principai. Nuo lakūnės iki ufologės
Marina Popovič 2012 m. liepos 20 d. suėjo 75 m. Ji buvo lakūnė-bandytoja, kuriai priklauso 101 pasaulio
rekordas (daugiau, nei bet kam kitam). Ji buvo skraidžiusi su V. Serioginu, kuris vėliau žuvo kartu su
J. Gagarinu. Išėjusi į atsargą, ėmėsi rimtai tyrinėti anomalius reiškinius, su kuriais pati ne kartą buvo susidūrusi.
Palapinėse visi miegojo galvomis į išorę, o jos dvi kojomis. Pabudusi naktį Marina pamatė, kad kažkas
jos Oksaną už kojų tempia į lauką. Kas konkrečiai ji nepamatė. Vėliau Oksana pasakojo, kad ji jautė
kažkieno rankų, stiprių ir minkštų, prisilietimą. O grupės vadovas O. Rumiancevas sakė, kad virš jų palapinės
buvo pasilenkusi kažkokia didelio ūgio būtybė.
Grupė nusprendė bendrauti su jiečiu. Iš popieriaus iškarpė visų
vaivorykštės spalvų kvadratėlių,
kuriuos nakčiai sudėliojo ant žemės. Uždavė klausimą: Kokią spalvą mėgsti, kas esi? Rytą paaiškėjo, kad
dingo visi žali kvadratėliai, o greta aptiko didelės pėdos pėdsaką.
Atsiliepimus ir pastabas galite palikti
pagrindinio san-taka station puslapio gale. Papildomai skaitykite:
|