Istorinis diskursas
Svajokliai prieš imperiją
Rusija viena pirmųjų valstybių, ėmusi užkariauti kosmosą, nemažai pasiekusi šioje srityje.
Tad įdomu pasižiūrėti, kaip joje pradėjo vystytis kosminių skrydžių mintis. Pateikiama
ankstyvoji idėjos apie skrydžius į kosmosą vystymosi Rusijoje istorija
Raketų Rusijoje buvo ir net sėkmingai naudotos mūšio lauke. Tačiau jų ryšis su
galimais kosminiais skrydžiais dar turėjo subręsti. Ilgą laiką niekas (išskyrus aštrialiežuvį
Sirano de Beržeraką) reaktyvinio judėjimo būdo nesiejo su kosminiais skrydžiais. Parako
raketos buvo per silpnos, kad pakeltų naudingą krovinį į orbitą ar Mėnulį, tad buvo ieškoma
kitų būdų: milžiniška patranka, oro balionai, magnetai, antigravitaciniai mišiniai.
Tačiau 1867 m. Nikolajus Afanasevičius Telešovas Prancūzijoje išsiėmė patentą
reaktyvinio lėktuvo, kurį pavadino "orlaivystės sistema", projektui. Sprendžiant iš aprašymo
paraiškoje, tai buvo sunkesnis už orą aparatas, varomas dujų, susidarančių sprogus pailgame
cilindre, kuris buvo degimo kamera. Kuru buvo neįvardintas sprogstamasis mišinys, o
oksidatoriumi oro deguonis. Štai kaip Telešovo "sistemą" įvertino tarybinis
aviakonstruktorius Bolchovitinovas:
"Telešovo projektų originalumus tame, kad konstruktorius sumąstė varomąja jėga
panaudoti reaktyvinį variklį. Žinoma, N. Telešovo pasiūlyta varomoji sistema, jei pažiūrėtume
iš šiandienos pozicijų, netobula. Tačiau įdomu ir svarbu, kad jau tuomet (1867) rusų išradėjai
svarstė galimybę panaudoti degimo produktų išmetamosios jėgos reaktyvinę jėgą".
Tačiau to meto visi Mokslų akademijos nariai palaikė jo sistemą fantazija. Juk jis
nepaaiškino svarbiausio dalyko: koks būtent sprogstamasis mišinys turi būti naudojamas
variklyje. Ir vis tik 19 a. buvo garo, o ne sprogstamųjų mišinių amžiumi. Tad ir daugelis
projektų susiję su garo reaktyviniu poveikiu.
Vienas jų priklauso architektui Fiodorui Romanovičiui Gešvendui, kuris 1887 m.
išleido brošiūrą "Bendrieji skaidančio garlėkio konstrukcijos pagrindai", kurioje pateikiamas
tam tikro aeroplano trijų projekcijų brėžinys ir paskaičiavimai. Pagal sumanymą, garo
reaktyvinė srovė turi pakelti į dangų medinį keturratį aparatą smailia nosimi, pasibaigiantį
dviem elipsoidiniais sparnais. Reikia paminėti, kad Gešvendas ir iki tol domėjosi reaktyvinio
judėjimo klausimais, pasiūlęs garo srove pagreitinti garvežius.
Garlėkis daro įspūdį. Pagal paskaičiavimus, jos greitis kylant 1010 km/ val., keliamoji
galia 1,33 t, garo sąnaudos 213 kg/ val. Skrydis iš Kijevo į Sankt Peterburgą su penkiais
tarpiniais nusileidimais po 10 min. turėjo trukti 6 val. Turint kondensatorių, vandens sąnaudas
galima sumažinti iki 107 kg/ val. Žibalo atsargos vienai skrydžio valandai yra 16 litrų. Aparate
telpa trys keleiviai ir vienas "mašinistas". Aparatas valdomas vairu ir posūkio anga garui.
Gešvendas tikėjo jo įgyvendinimu ir manė, kad jis patikimas ir saugus: "bus gerokai
nepavojingesnis, jei važiavimas geležinkeliais ar arkliais, nes
nepriklausys nuo jokių
atsitiktinumų, oriklausiančių nuo bėgių, jų remonto ir sargų
; o dėl mašinos gedimo, tai
nesant reaktyviniame variklyje sudėtingo, besisukančio mechanizmo, nei tepimo, nėra kam
gesti
Skrydis gi ore nevaržomas". Gešvendas paskaičiavo netgi garlėkio savikainą
1400 rublių. Tačiau tiek pinigų jus neturėjo, o rėmėjo nesurado. Būdingas pulkininko Kirpičevo
iš Orlaivystės pritaikymui kariniams tikslams komisijos atsiliepimas:
"Iš pirmo žvilgsnio atrodantis prietaiso naudingumas paralyžiuojamas dideliu garo
išleidžiamųjų kūgių, išdėstytų abiejose garo katilo pusėse, dydžiu ir būtinybe skaidančiame
aparate turėti žymių apimčių garo katilą, reikalaujantį atitinkamų kuro ir vandens atsargų".
Gešvendas gyvenimą baigė psichiatrinėje, sulaukęs 49 m. amžiaus. Kaip žinome,
garlėkiai neužkariavo dangaus. Tik alternatyviose istorinėse rekonstrukcijose smailianosiai
garlėkiai skrodžia dangaus žydrynę aplenkdami nerangius aerostatus ir dirižablius. Ir vis
garas rado panaudojimą kosmose. Europos UK-DMC palydove, paleistame 2003 m. rugsėjo
27 d., buvo išbandytas garo mikrovariklis. 2 g vandens įkaitino 3 W šaltiniu iki
200o. 13 g sveriantis variklis veikė pusę minutės, išvystęs 3,3 mH trauką. Tai
parodė, kadd garas gali būti panaudotas nedidelių palydovų padėties valdymui.
* * *
Kitas, galvojęs apie reaktyvinio judėjimo perspektyvas, buvo Maskvos un-to fizikos-
matematikos fakulteto absolventas Sergejus Sergejevičius Neždanovskis, 1880-ųjų
liepą išreiškęs galimybę sukurti reaktyvinį skraidantį aparatą. Jis atiko kai kuriuos
paskaičiavimus dviem variklio variantams (150 ir 200 atmosferų slėgio) ir ir padarė išvadą:
"Jis gali skraidinti žmogų oru bent 5 min.".
1882 m. jis vėl grįžta prie tos idėjos ir išanalizuoja teorines variklių, veikiančių
angliarūgštės, vandens garų ir suspausto oro reakcija, schemas. Jis išsako mintį apie
galimybę sukurti dviejų tipų skraidykles su sparnais ir be jų. Taip pat nurodo, kad suspausto
oro varomą reaktyvinį variklį galima panaudoti "cigaro formos oro baliono" horizontaliam
skridimui. Jis beveik nenagrinėjo skraidančio aparato konstrukcija visą dėmesį teskirdamas
varikliui ir jo kurui. Ypač pabrėžtinas jo pasiūlymas naudoti sprogstamąjį mišinį, susidedantį iš
dviejų skysčių kuro ir oksidatoriaus. 1882-84 m. rankraštyje jis rašė: "Toks azoto rūgštis
NO2 ir žibalas, pirmos 2 dalys, antros 1 dalis. Toks azoto rūgštis ir pikrino
rūgštis
Vienu vamzdžiu siurbliu varomas vienas skysti, kitu kitas, abu sumaišomi, sprogsta
ir sudaro srovę
".
Vėliau Neždanovskis sumanė reaktyvinius variklius įrengti malūnsparnyje. Mat 19 a.
pabaigoje miglotos Leonardo da Vinči
idėjos apie statmeną propelerio ašį labai traukė
išradėjus. Pas jį randame prototipą, labai panašų į sparnuotas raketas, tokias, kaip vokiečių
V-1, kėlusią siaubą anglams. Neždanovskis buvo arti jo įgyvendinimo. 1904 m. Kučine, kur
buvo pirklio Riabušinskio sukurtas Aerodinamikos institutas, buvo pradėti darbai, kuriuose
aktyviai dalyvavo Neždanovskis. Jis sukritikavo iš Prancūzijos užsakytą variklį ir pasiūlė
savąjį, kuriame benzinas degė specialioje kameroje , o karštos dujos veržėsi pro žiotis. Jų
srovė ir turėjo sukti propelerį. Tačiau Riabušinskis tą idėją palaikė netinkama ir atsisakė
bendrai dirbti su Neždanovskiu. Šis tarybiniais metais dirbo CAGI (Centriniame
aerohidrodinamikos institute), mirė 1940 m., sulaukęs 90 m. Jo rankraščius šeimos archyve
atrado tik po mirties, ir juos publikavo tik 1957 m. po pirmojo palydovo skrydžio.
O liaudininkas Nikolajus Ivanovičius Kibalčičas sukūrė pirmojo aparato, galinčio
pasiekti kosmosą, projektą. Jo variante atmosfera ne tik nebuvo reikalinga, bet ir trukdė, nes
sudarė papildomą trintį. Tačiau išradėjo galvoje knibždėjo mintys apie valdžios nuvertimą.
N. Kibalčičas gimė Černigovo gubernijos Korop Krolevecko valsčiuje 1853 m. šventiko
šeimoje. Mokėsi Novgorodo-Seversko dvasinėje seminarijoje, tačiau vėliau perėjo į gimnaziją.
Jis priklausė tam sluoksniui, kuris užtikrino mokslą, tačiau pasmerkė pusbadžiam gyvenimui.
Tai suprato, tačiau vis tik persikėlė į Peterburgą. 1871 m. rugsėjo 19 d. jį priėmė į Aleksandro
I vardo Susisiekimo kelių inžinierių institutą, kuriame dėstė iškilūs dėstytojai. Tačiau Nikolajus
būti inžinieriumi nepanoro ir pasitraukė iš 3 kurso ir įstojo į Medicinos-chirurgijos akademiją.
Tačiau jis netapo ir mediku utopija šaukė, reikalavo aktyvių veiksmų. Jis tarp valstiečių
išplatino draudžiamą knygelę ir buvo nuteistas 2 m. ir 8 mėn. kalėti. Jis kalėjimo išėjo jau kaip
radikalus kovotojas, susisiekęs su "Liaudies valios" komitetu.
1881 m. kovo 13 d. liaudininkai nužudė carą Aleksandrą II. Kibalčičą suėmė už bombų
gaminimą ir apmokymą jomis naudotis. Jis suprato, kad mirties bausmė neišvengiama ir tai jo
dvasiai davė ramybę. Ir būtent mirtininkų kameroje jis padarė savo atradimą, kurį aprašė. Tas
aprašas dabar vadinamas "Skraidančio oru prietaiso projektas". Jis buvo pridėtas prie bylos ir
saugotas Policijos departamento archyve.
Tas prietaisas buvo panašus į platformą su anga centre. Virš angos buvo cilindro formos
"sprogstamoji kamera", į kurią turėjo būti paduodamos presuoto parako "žvakutės". Jų
pristatymui ir uždegimui buvo sukonstruoti "automatiniai mechanizmai". Mašina pradžioje
turėjo pakilti it tada imti skristi horizontaliai, kai kamera kiek palenkiama. Greitis valdomas
parako lazdelių dydžiu arba jų kiekiu.
Kibalčičas kelis kartus kreipėsi į valdžią, kad kuo greičiau galėtų įgyvendinti. Apie jį
kalbėjo savo paskutiniame žodyje, kad projektas nedingtų archyvuose. Ir vis tik jį "nugulė
dulkės". Grafas M. T. Loris-Melikovas parašė tokią rezoliuciją: "Atiduoti mokslininkų
nagrinėjimui šiuo metu vargu ar savalaikiška ir gali sukelti tik netinkamas kalbas".
Ir vis tik gandai apie kažkokį neįprastą išradimą, kurį padarė caro žudikas, pasiekė
Europą ir sukėlė kalbas. Pra4jus maždaug 3 m. po mirties bausmės, Londone išėjo vieno iš
Kibalčičo draugų prisiminimai. Juose minimas ir Kibalčičo atradimas: "jis buvo toks: visi
dabar naudojami varikliai (garas, elektra ir t.t.) nepakankamai galingi, kad valdytų oro
balionus. Atrodo, Kibalčičo idėja buvo tame, kad esami varikliai būtų pakeisti kokia nors
sprogstamąja medžiaga, perduodama po stūmokliu. Pati idėja, kiek žinau, nenauja; tačiau čia
svarbios detalės: kokia medžiaga pateikiama, kokiomis sąlygomis ir pan.".
Šiame fragmente keistai susipina tiesa ir išmonė. Projekte net nebuvo žodžio "oro
balionas". Ir tik 1918 m. istorijos žurnale "Praeitis" (Byloje) prof. Nikolajus Ryninas parašys:
" Kibalčičui turi būti suteikti reaktyvinių variklių panaudojimo orlaivystėje idėjos pirmenybė;
idėjos, tiesa, praktiškai dar neįgyvendintos, tačiau iš pagrindų teisingos ir suteikiančios
patrauklias perspektyvas ateičiai, ypač svajojant apie tarpplanetines keliones".
Tačiau net jei Kibalčičas būtų galėjęs pradėti projekto realizavimą, tai būtų užtrukę iki 30
m. Mat jis buvo labai silpnas techniniu požiūriu. Kibalčičas buvo sprogmenų specialistas ir jam
svarbiausia buvo užtikrinti pakankamą sprogimų dažnį, o apie aerodinamiką jis nemąstė. Jo
platforma būtų sukėlusi nepaprastą aplinkos pasipriešinimą. Jis neatsižvelgė į smūgio
perkrovas ir parako sprogimai būtų gana greitai sudraskę net patvariausią kamerą. Be to, tos
traukos būtų nepakakę atplėšti sunkiai platformai nuo žemės.
* * *
Ž. Verno ir
K. Flamariono kūrinių populiarumas skatino šio žanro vystymąsi. Rusijoje
atsirado leidėjas, pasirengęs leisti
mokslo populiarinimo ir fantastikos knygas. Tai buvo
Piotras Petrovičius Soikinas.
Jis gimė 1862 m. Piteryje. Pasiekė vidurinį išsilavinimą (klasikinė gimnazija ir apskaitos
kursai), tačiau nuo jaunystės svajojo apie savą tipografiją. 1885 m. surinko 2000 rublių ir
nupirko mažutę Spredovos tipografiją Voznesenskio prospekte, kurios įrangą sudarė rankinės staklės ir 30 pūdų šriftų.
1889 m. lapkritį pasirodė iliustruotas savaitraštis šeimai "Gamta ir žmonės", kurio
leidyboje dirbo tik dviese. Skelbdama prenumeratą 1890-iesiems, redakcija aiškiai nusakė jo
pobūdį numatyti skyriai: istorinis-biografinis, meninės prozos, geografijos-etnografinis,
mokslo ir naujienų. Žurnalas ėjo 28 m., buvo išleista 1470 numerių. Nuo 1910 m. imtas
spausdinti priedas "Nuotykių pasaulis", kuris leido susipažinti su nuotykių ir fantastikos žanru.
P. Soikinas savo verslą grindė pigumu ir dideliais tiražais, nevengė ir rizikuoti. Jis išleido
kelias serijas ant prasto popieriaus minkštais viršeliais kai knygos kaina nesiekė nė 50
kapeikų. Serijų pavadinimai iškalbingi: "Naudinga biblioteka" (35 knygos, 1894-1904),
"Liaudies universitetas" (12; 1901-02), "Savamokslio biblioteka" (8; 1903), "Liaudies
biblioteka" (21; 1903-04), "Filosofija paprastai" (12; 1900-04), "Mokslo biblioteka" (11; 1898-
1902), "Pažinimo biblioteka" (34; 1913-17), "Pasaulio tautos" (12; 1916).
Veikiant Europai, sparčiai augo poreikis populiariajai literatūrai apie astronomiją. P.
Soikinas prof. S. Glazenapui, "Gamta ir žmonės" bendradarbiui, parengti "Naudingos
bibliotekos" serijai populiarias knygas apie astronomiją. Jo patarimu buvo išleistos 4 knygos.
Ir būtent šioje serijoje buvo išleisti K. Flamariono "Tikri ir įsivaizduojami pasauliai", o vėliau ir
"Atmosferą" bei "Populiariąją astronomiją". P. Soikino pavyzdžiu netrukus pasekė ir kiti
leidėjai ir netrukus rusų kalba buvo visas K. Flamariono palikimas.
Dėmesio sulaukė ir Ž. Vernas, kurio knygos leistos ir atskirai, ir įtraukiamos į serijas. 1906-
08 m. kaip "Gamta ir žmonės" priedas išleistas 88 tomų Ž. Verno raštų rinkinys. Leisti ir H.
Velso, A. Konan-Doilo, M. Pembertono, R. Stivensono raštų rinkiniai. Gaila tik, kad ne visi
leidiniai buvo aukštos kokybės siekiant aplenkti konkurentus buvo skubama.
P. Soikinas rūpinosi ir rašytojų ir mokslininkų pritraukimu. Vienas iškilesnių bendradarbių
buvo Jakovas Izidorovičius Perelmanas.
J. Perelmanas gimė 1882 m. ir jo gyvenimu tapo žurnalistika. Dar gimnazijoje paskelbė
žinutę "Apie laukiamą ugnies lietų", skirtą meteoritų lietui. Dar mokydamas Peterburgo miškų
institute žinojo, kad miškininku nebus. Ir pagal profesiją teišdirbo metus. Vien "Gamtoje ir
žmonėse" 1901-18 m. paskelbė per 1000 straipsnių. Ir būtent jis pasiūlė leisti "Nuotykių pasaulį".
Išpopuliarino J. Perelmaną serija "Įdomusis mokslas", kurioje buvo ir fundamentaliosios
"Tarpplanetinės kelionės" (1915), kurios per 20 m. pasirodė 10 leidimų.
"Gamtoje ir žmonėse" bendradarbiavo ir Vladimiras Vladimirovičius Riuminas.
V. Riuminas gimė 1874 m., mokėsi aukštesniojoje Lodzinsko amatų mokykloje, buvo
Rygos un-to studentu, klausė paskaitų Maskvos un-te, gavo Charkovo technologijų instituto
diplomą. Galiausiai užsiėmė mokslo populiarinimu garsios jo "Įdomioji elektrotechnika",
"Mūsų dienų įdomioji technika", "Įdomioji chemija" ir t.t. Parengė 6 tomų "Technikos
stebuklus". Apie kosmonautiką paskelbė dešimtis straipsnių ir keletą brošiūrų.
N.I. Miuro pseudonimu pasirašinėjo fantastinius kūrinius (apie tai
žr. >>>>>).
(Bus daugiau)
Papildomai skaitykite:
Lenino marsiečiai
Baikonūro statyba
Nežinomi kosmonautai
Mokslininkai fantastikai
Rusų kosminė mintis, 19 a.
Keista Ciolkovskio filosofija
Žmogaus misija kosmose
Daktaro Filipovo atradimas
Kosminė opera ir Marsas
Rusų fantastai apie Marsą
Pirmieji tarybiniai raketų profesionalai
S. Koroliovas sovietų kosmoso programos vedlys
Ar galimas ryšis su protingomis kitų planetų būtybėmis?
Psichikos jėga, atomo energija ir reaktyvine raketa
NASA liečiasi su privačiu verslu
K. Ciolkovskis: Ženklas iš aukščiau
Saturno keisčiausio palydovo paslaptys
Astronomija: Žymesnieji įvykiai (20 a.)
Apie: inžinieriaus Garino hiperboloidas
Prasideda nauja kosminė era
Nesklandumai įsisavinant kosmosą
Didžioji Marso revoliucija
Kosminės operos bangomis
"Sutvėrėjo" žemėlapis
Tunguskos sprogimas
Mūšis dėl Veneros
Raketų eros ištakose
Daugiaveidis Marsas
Baikonūro tremtyje
Maloniai pasitiksime žinias apie bet kokiusJūsų pastebėtus sunkiai paaiškinamus reiškinius.
Juos prašome siųsti el.paštu:
san-taka@lithuanian.net
arba pateikti šiame puslapyje.
|
UFO sightings and other phenomenas in/under Lithuanian sky.
Please inform us about everything you noticed and find unexplainable in the night sky or even during
your night dreams, or in the other fields of life.
Review of our site in English
|
NSO.LT skiltis
Vartiklis
|
|